Blogi

Uusi vuosi, uudet kujeet: Panostukset valmiisiin tuotteisiin ja markkinointiin

Perustin Simplef Oy:n vajaa kolme vuotta sitten. Vuosi 2019 oli ensimmäinen täysi vuosi pelkästään yrittäjänä ilman palkkatöitä. Vuoden kokemuksen perusteella voin todeta, että samalla linjalla jatketaan myös tästä eteenpäin. Vuoden 2019 aikana tuli tehtyä monenlaisia asiakasprojekteja sekä lisäksi panostettua omien työtapojen ja työkalujen kehittämiseen. Tällä hetkellä mm. tarjousten teko, laskutus, tuntikirjanpito ja muut perusjutut sujuvat jo aika näppärästi, joten seuraava firman kannalta melkoisen tärkeä askel lienee markkinointiin panostaminen.

Tähän mennessä omat asiakkaat ovat tulleet pääasiassa kahdella eri tavalla: omien suorien yhteydenottojen seurauksena sekä erään yhteistyökumppanin kautta. Kumpaakaan näistä ei ole tarkoitus lopettaa, vaan ennemminkin luoda yksi uusi tapa asiakkaiden hankintaan. Nykyisillä tavoilla myynnin lisääminen ei ole tarpeeksi yksinkertaista, sillä omat myyntikanavat eivät ole kovin tehokkaita ja vastaavasti yhteistyökumppanin myynnin lisääminen ei ole riittävästi omissa käsissä. Toisin sanoen työtilanteen heikentyessä tulisi helposti yllätetyksi ns. housut kintuissa, kun keinoja tilanteen korjaamiseksi ei olisikaan valmiiksi mietittynä ja testattuna.

Markkinointi käytännössä

Ensimmäisenä askeleena markkinoinnin parantamiseksi on tarkoitus luoda nettisivuille mielekästä sisältöä ja tätä kautta pyrkiä saamaan parempi näkyvyys esim. hakukoneissa. Samanaikaisesti on hyvä varmasti opetella ja kerrata B2B-markkinointia ja muuta aiheeseen liittyvää.

Ajatuksenani on kirjoitella sisältöä kahdesta eri näkökulmasta: yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyvät asiat (markkinointi, liiketoiminnalliset valinnat, kokemukset yrittäjyydestä, …) sekä Simplefin toimintaan liittyvät asiat (Excel-työkalut, ajanhallinta, priorisointi, …). Ensin mainittu kiinnostaa luultavasti enemmän omia tuttuja ja itse yrittäjyyttä harkitsevia, jälkimmäinen taas on suunnattu pääasiassa potentiaalisille asiakkaille.

Myynnin ja markkinoinnin tueksi on myös suunnitteilla luoda nykyistä enemmän valmiita Excel-pohjaisia työkaluja, joiden avulla esimerkiksi hakukoneiden kautta tavoittaa helpommin potentiaalisia asiakkaita (esim. ”Kalenterivalikko Exceliin”, ”Budjetointityökalu Excel”, ”Varastonhallinta”). Valmiit tuotteet ovat samalla myös helpompia toimittaa kuin ihan tyhjästä räätälöitävät. Tästä aiheesta ei kuitenkaan enempää vielä tässä kirjoituksessa.

Lopuksi

Kirjoitustapa on suunnilleen sellainen, että kirjoitan ennemmin tehokkaasti kuin liikaa suunnitellen. Tällä tavoin saan luotua suht helposti tekstiä, joka on riittävän hyvää luettavaksi. Toinen vaihtoehto olisi se, että pyrkisin tekemään kaikki kirjoitukset ihan viimeisen päälle. Tällöin blogin kirjoittaminen olisi kuitenkin paljon työläämpää ja näin ollen päivittäminen jäisi luultavasti paljon harvemmalle. Eikä laatu silti olisi välttämättä niin paljoa parempaa, että se näkyisi lukijalle. (Jos olet mennyt tekemään itsellesi uudenvuodenlupauksia esim. kuntoiluun liittyen, kannattanee harkita samanlaista lähestymistapaa 😉 )

Hyvää alkavaa vuotta 2020!

-Martti Luotonen

Takaisin blogiin >>