Blogi

Koodin tuotteistaminen – helppo elämä copy-pastella

”Koodaa hyvä tuote ja myy se sadalle (tai tuhannelle) asiakkaalle”

Siinä on yksinkertainen neuvo menestyvän ohjelmistofirman perustaksi. Riittää, kun huolehtii kahdesta asiasta: a) Hyvän tuotteen luominen ja b) sen myyminen riittävän monelle asiakkaalle. Omien kokemusten perusteella kumpikaan näistä ei ole mitenkään yksinkertaista tai helppoa, muttei toisaalta myöskään lainkaan mahdotonta. Yksi vaihtoehto, jota myös itse pyrin käyttämään, on jonkinlainen välimallin ratkaisu.

Kun pyrkii tekemään ns. massatuotetta useille eri asiakkaille, pitäisi tuotteen olla joko juuri oikeanlainen tai vaihtoehtoisesti niin joustava, että sen saa helposti säädettyä asiakkaalle sopivaksi. Yhdelle asiakkaalle on suhteellisen helppo räätälöidä juuri oikeanlainen tuote, mutta saman ratkaisun myyminen muillekin vaatii yleensä sen, että kaikilla asiakkailla on samanlaiset toimintatavat ja järjestelmät. Ja mitä enemmän tuotetta muokkaa asiakkaan omien toiveiden mukaan, sitä kauemmas yleensä menee ns. standardista, joka voisi toimia myös muilla asiakkailla.

Käyttämäni välimallin ratkaisu on se, että pyrin luomaan mahdollisimman yleiskäyttöisiä tuotteiden aihioita, joista on helppo räätälöidä lopullinen versio asiakkaalle (No eipäs kuulosta kovin ihmeelliseltä näin auki kirjoitettuna). Olen jo aikaisemmin käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa oman koodikirjaston luomiseen sekä koodin modulointiin, mutta tämä on ollut lähinnä omaa tuottavuutta ja koodin laatua parantavaa työtä. Jatkossa tarkoitus on julkaista entistä enemmän monenlaiseen käyttöön soveltuvia Excel-työkaluja, jotka voi kohtalaisella vaivalla viimeistellä asiakkaalle sopiviksi. Myös myynti ja markkinointi onnistuu helpommin, kun on selkeä tuote ja kohderyhmä tiedossa. Esimerkkejä tällaisista puolivalmiista tuotteista ovat mm. Kalenterivalikko sekä vielä julkaisemattomat Budjetointi-/raportointityökalu ja Varastonhallintatyökalu.

Minun kannaltani suurin ero valmiisiin tuotteisiin verrattuna näissä puolivalmiissa tuotteissa on se, että minun ei tarvitse käyttää etukäteen valtavasti aikaa sellaisten ominaisuuksien kehittämiseen, joita ei välttämättä kovin moni asiakas lopulta tarvitsekaan. Ennemminkin pyrin pienellä vaivalla poimimaan valmiista työkaluista sellaiset osiot, joille voisi olla kysyntää jatkossakin. Yrittäjyydessähän kaikki hukkaan käytetty aika näkyy suoraan omassa palkassa (tai vapaa-ajassa), joten mielelläni suosin pienellä vaivalla saatavia kohtalaisia hyötyjä verrattuna high risk, high reward -tyyppiseen ratkaisuun.

-Martti Luotonen

P.S. Tavoitteenani on kirjoittaa kohtalaisen hyvää tekstiä suht ripeästi, mutta tällä kirjoituksella en päässyt ainakaan jälkimmäiseen tavoitteeseen. Vaatii siis vielä jonkin verran harjoittelua, että kirjoittaminen alkaa sujua halutunlaisesti. Blogitekstien kirjoittamisesta on muuten kyllä ollut jo hyötyä, sillä tammikuussa julkaistu teksti on poikinut jo ainakin yhden hyvän yhteistyötarjouksen.

Takaisin blogiin >>